Monday, November 15, 2010

Kereta Lama Akan Ditamatkan Hayatnya


"Demi Sesuap Nasik" Kereta Tua Menjadi Mangsa..!!
Kereta Lama Akan Ditamatkan Hayatnya. Orang Miskin Makin Menderita.
Proton sokong dasar kenderaan tamat hayat pada Bajet 2011

KUALA LUMPUR: Proton Holdings Bhd berharap kerajaan menimbang melaksanakan dasar kenderaan tamat hayat (ELV) dalam Bajet 2011 bagi menampung industri automotif negara.

Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata dasar ELV itu memberi impak segera terhadap keseluruhan ekosistem seperti yang dilaksanakan menerusi pakej rangsangan setahun yang lalu.

"Kami faham ia adalah satu proses yang mahal, dan kami bersedia berbincang dengan kerajaan untuk mencari kaedah bagaimana peserta industri dan kerajaan boleh memainkan peranan," katanya pada rumah terbuka Aidilfitri Proton di sini, hari ini.

Syed Zainal berkata, kenderaan lama perlu ditamatkan hayatnya apabila jumlah industri automotif mencapai peringkat ketepuan.

Beliau berkata, sudah sampai masanya untuk kerajaan menyediakan pakej dan insentif bagi memastikan kereta-kereta lama yang tidak selamat dan tidak mesra alam, tidak berada atas jalan.

"Ini boleh dilihat di negara lain seperti Jepun, Korea Selatan, Singapura dan Indonesia.

"ELV membabitkan kereta dan trak ringan yang dianggap sampah dan perlu dilupuskan," katanya.

Syed Zainal berkata, kerajaan juga perlu menyediakan insentif untuk penggunaan teknologi hijau serta geran penyelidikan dan pembangunan (R&D) untuk mempromosi inovasi, sejajar dengan Model Baru Ekonomi.

Langkah itu, katanya, akan menggalakkan aktiviti R&D dalam negara dengan harapan teknologi itu boleh dikomersilkan.

"Itu setidak-tidaknya sebagai pemangkin oleh kerajaan dalam memudahkan peserta automotif seperti Proton, serta pengguna, untuk mula peka terhadap kenderaan berteknologi hijau," katanya. - BERNAMA

Ulasan GB

Dasar Kenderaan Tamat Hhayat (ELV) hendak dilaksanakan bagi menampung industri automotif negara. Dalam bahasa yang mudah "memaksa rakyat untuk membeli kereta baru". Supaya Proton terus dapat hidup. Kerana jumlah industri automotif mencapai peringkat ketepuan.

Kereta lama dikatakan tidak selamat dan tidak mesra alam.

Namun, kita ingin pihak Proton dedahkan statistik kemalangan jiwa yang berlaku setiap hari. Apakah lebih banyak kereta lama atau kereta baru?

Dasar ELV yang ingin diperkenalkan satu lagi dasar kerajaan BN yang mencerut leher rakyat marhain.

...~PeMbUkA bICaRa~...

~SwEeT~


~@`OrG2 yG kU sAyAnGi`@~

MUTIARA KATA...


~@~ cInTa ~@~